Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum

Da den første jernbane nåede fra Aarhus og Langaa til Struer i 1865 havde limfjordsflækken Struer 150 indb. 30 år efter havde byen 3.500 indbyggere, og byen blev købstad i 1917. Denne udvikling skyldtes mest jernbanen, hvor Struer udvikledes til et stort jernbaneknudepunkt med fire jernbaner og med en masse knudepunktsfunktioner f.eks. 8. Trafiksektion, som styrede toggangen og køreplanerne i hele Midt- og Vestjylland. Der var også banesektion, som stod for sporene i et stort område og maskinsektion, som stod for styringen af de to store remiser i Struer og de lokomotiver, som var på remiser i andre byer i området. Igennem mange årtier var mere end 25% af dem, der havde en indtægt i byen, ansat ved DSB. Forfatteren Johannes Buchholtz, som selv var banemand, omtaler byen som uniformsbyen pga. de mange jernbanefolk.

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum fortæller om jerbanens store bestydning for hele området og for jernbanekøbstaden Struer.

Det er muligt at få en guidet tur rundt i museet.