[guide] Synliggør dine events med pressemeddelelser - gratis!

Har du et arrangement, som kræver ekstra opmærksomhed, så skriv ud til pressen. Skriv kort og præcist, og send gerne et eller flere billeder med.

Vi sender løbende pressemeddelelser ud vedr. turisme og oplevelser til vores mange samarbejdspartnere, bl.a. markedskontorerne i Tyskland, Norge og Sverige.

Er du PLUS partner er vi behjælpelige med at skrive og sende op til 4 pressemeddelelser om året omhandlende din virksomhed. Vi aftaler ved årets begyndelse, hvilket emne vi skriver om, og hvornår den skal sendes ud ifht. dine aktiviteter.
Læs mere om fordelene ved at Turismepartnerskab her.

8 gode råd til en god pressemeddelelse

1. Medier og målgruppe
Er det Hr og Fru Jensen, en samarbejdspartner eller en anden virksomhed, der er modtagere af din historie? Tænk over, at der er forskel på, hvad den lokale avis skal have af materiale, og hvad en tv-station har rbug for af materiale. Nogle gange er det nødvendigt at skrive to pressemeddelelser til hver type af medie.

2. Find dit budskab og skriv kort og præcist
Gør dig klart, hvad dit formål er med pressemeddelelsen. En god øvelse er at skrive stikord ned, inden du formulerer teksten. Er det svært at formulere budskabet i nogle få korte stikord, bør du gennemtænke din vinkel.

3. Send billeder med
Vedlæg et eller flere velvalgte billeder, som mediet kan vælge imellem.

4. Vær omhyggelig med at opbygge din PM
Vælg en rammende overskrift: skriv kort og præcist.

Underrubrik: start teksten med få linjer, der resumerer hele pressemeddelelsen.

Brødtekst: Skriv de vigtigste budskaber først i teksten. Du kan ikke være sikker på, at hele pressemeddelelsen bliver læst; derfor skal de vigtigste pointer stå først.

5. Pas på sproget
Undgå fagudtryk og lad det ikke blive for internt. Forestil dig, at dem, du skriver til, ikke ved noget om dit arrangement. Skriv korrekt dansk. Når du henvender dig med en pressemeddelelse, er sandsynligheden for at blive taget alvorligt langt større, hvis teksten er skrevet uden stavefejl og med en nogenlunde tegnsætning.

Husk også:
Ugedag, dato, tidspunkt, sted og pris
Kontaktinformation - hvor kan man finde flere oplysninger?

6. Undersøg relevante medier
På næste side har vi samlet en række pressekontakter og andre medier, som kan være relevante for dig. På længere sigt er det oplagt at have en fast kontakt på de medier, der er vigtige for dig.

7. Send pressemeddelelsen elektronisk
De fleste medier vil gerne have materialet elektronisk. Det sparer tid. Beskriv emnet i den mail, du sender, og vedhæft pressemeddelelsen som Word-dokument. Billeder skal ligeledes vedhæftes og ikke indsættes i pressemeddelelsen. Billeder afleveres i jpg eller gif format.

8. Følg op!
Er din pressemeddelelse blevet bragt i et medie, er det en god ide at følge op med endnu en pressemeddelelse om, hvordan arrangementet gik.

Del denne side